Horváth Zoltán György
|
Keresztelő Szt. János megkereszteli Jézust a Jordán folyóban, akire galamb képében alászáll a Szentlélek. Mozaik az ariánus keresztelőkápolnából |
Justinianus bizánci császár kíséretével a S. Vitale bazilikában |
Két fő oka van annak, hogy ma ez a kis olasz városka az európai civilizáció talán legcsodálatosabb műalkotásaival, szinte érintetlenül megmaradt, színpompás mozaikokkal ejt ámulatba. Ravenna egyrészt stratégiailag előnyös fekvésével és adriai kikötőjével fontos szerepet játszott az V-VII. században, a Római Birodalom végnapjaitól a népvándorláskori hódításokon át Justinianus bizánci császár restaurációs kisérletéig. És mindhárom korszak új és új pompázatos építkezésekkel gazdagította, kivételesen anélkül, hogy mást tönkretett volna. Másrészt a VIII. századtól a kikötő eliszaposodásával megszűnt jelentősége, és egy újabb hódító hullám után máig tartó Csipkerózsika-álomba merült. A hallatlan technikai tudásról és kiváló esztétikai érzékről tanúskodó pompás mozaikok azért is egyedülállóak, mert az a több évszázadig tartó átmeneti kor nem kedvezett a kultúra virágzásának, és így alig maradtak fenn Európában képzőművészeti alkotások ebből az időszakból. A kiállításon a következő épületek mozaikjait mutatjuk be: Ortodox keresztelőkápolna, Galla Placidia császárnő mauzóleuma, Ariánus keresztelőkápolna, templomok: S. Appolinare Nuovo, S. Vitale, S. Appolinare in Classe Az alaposabban érdeklõdõk történelmi, mûvészet- és kultúrtörténeti vonatkozásokról is olvashatnak a fotók melletti rövid kísérõszövegben. A kiállítás a Budapesti Műszaki Egyetem R-klubjának anyagi támogatásával jött létre. |